1. Preambuła
Naczelną zasadą działań podejmowanych przez wszystkich Pracowników szkół językowych MindSkills jest działanie dla dobra Dziecka i w jego najlepszym interesie. Każda zatrudniona w MindSkills osoba traktuje Dzieci z szacunkiem oraz uwzględnieniem ich potrzeb. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec Dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Kadra MindSkills, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
2. Cele i zasady Polityki Ochrony Dzieci
Misją Polityki Ochrony Dzieci jest zapewnienie bezpieczeństwa i dobrostanu Dzieci poprzez zapobieganie wszelkim formom przemocy, nadużyć, zaniedbania oraz wyzysku. Nasze cele w kontekście ochrony Dzieci to:
- Stworzenie bezpiecznego środowiska, w którym Dzieci są chronione w każdym miejscu związanym z MindSkills Academy.
- Wdrażanie działań prewencyjnych, które pomagają rozpoznawać i zapobiegać sytuacjom narażenia Dzieci na krzywdę.
- Ustanowienie jasnych procedur zgłaszania i reagowania na przypadki nadużyć i zaniedbań, aby zapewnić szybkie i skuteczne działania ochronne.
- Wsparcie poszkodowanych i zapewnienie dostępu do odpowiednich form wsparcia i pomocy dla Dzieci, które doświadczyły przemocy lub zaniedbania.
- Uwzględnienie najlepszego interesu Dzieci, mając na uwadze ich zdrowie, dobrostan i rozwój.
- Równe traktowanie Dzieci, bez względu na rasę, płeć, pochodzenie etniczne, religię, status społeczny, orientację seksualną, światopogląd, niepełnosprawność czy inne cechy.
- Ochrona prywatności i intymności Dzieci.
- Traktowanie Dzieci z szacunkiem i godnością.
- Otwartość na wyrażanie opinii i uczuć przez Dzieci w sprawach, które ich dotyczą oraz branie pod uwagę ich zdania odpowiednio do wieku i dojrzałości.
- Odpowiedzialność Pracowników za swoje działania i reagowanie na wszelkie sygnały świadczące o możliwym zagrożeniu dla Dzieci.
3. Definicje
- MindSkill Academy - Każda placówka szkoły językowej MindSkill Academy.
- Dziecko - Każda osoba poniżej 18 roku życia.
- Dyrektor - Właściciel szkoły językowej MindSkills Academy i/lub osoba pełniąca rolę dyrektora/lidera szkoły językowej MindSkills Academy.
- Lektor - Pracownik prowadzący zajęcia języka angielskiego z Dziećmi.
- Opiekun Dziecka - Oznacza rodzica i/lub opiekuna prawnego Dziecka.
- Szkoła - Placówka oświatowa Dziecka.
- Polityka Ochrony dzieci - Zestaw zasad, procedur i wytycznych mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony Dzieci przed wszelkimi formami przemocy, nadużyć, zaniedbania oraz wyzysku, dalej również Polityka.
- Dane osobowe - Informacje lub zbiory danych dotyczących zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.
- Ochrona danych osobowych - Zabezpieczenie danych przed utratą, wyciekiem lub nieautoryzowanym dostępem. Ochrona ta polega również na zapobieganiu przetwarzaniu danych przez osoby, które nie mają do tego odpowiednich uprawnień.
- Nadużycie wobec Dziecka - Wszelkie działania skierowane przeciwko Dziecku, które powodują fizyczne lub emocjonalne szkody, w tym złe traktowanie, przemoc, wykorzystywanie, oraz zaniedbania lub brak reakcji na podstawowe potrzeby Dziecka.
- Ochrona Dzieci - Działania podejmowane w odpowiedzi na sygnały wskazujące, że Dziecko może doświadczać krzywdy lub wykorzystywania.
- Podmioty związane z Ochroną Dzieci - To m.in. policja, prokuratura, rzecznik praw Dziecka, pomoc społeczna, a także fundacje świadczące pomoc na rzecz Dzieci. Są to instytucje, które mają prawny obowiązek chronić Dzieci przed wszelkimi formami nadużyć.
- Incydent Zdarzenie, które może zagrażać zdrowiu, bezpieczeństwu, dobrostanowi lub prawom Dziecka.
4. Działania zapewniające bezpieczeństwo Dzieciom w MindSkills Academy
Opracowanie Polityki Ochrony Dzieci mając na uwadze:
- Stworzenie kompleksowego dokumentu określającego zasady, procedury i wytyczne mające na celu ochronę Dzieci przed wszelkimi formami przemocy, nadużyć i zaniedbań.
- Zdefiniowanie form nadużyć i zaniedbań, aby wszyscy Pracownicy mieli jasność, jakie działania są niedopuszczalne.
- Jasne wytyczne dotyczące postępowania w przypadku podejrzenia krzywdy Dziecka, a także wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za zgłaszanie takich przypadków.
- Określenie obowiązków i odpowiedzialności Pracowników, aby każdy wiedział, jakie są jego zadania w zakresie ochrony Dzieci.
Wdrożenie Polityki Ochrony Dzieci
- Zapewnienie, że Pracownicy i inne osoby zaangażowane w pracę z Dziećmi są świadome istnienia Polityki, rozumieją jej zasady i aktywnie ich przestrzegają.
- Objęcie procesem wdrażania Polityki wszystkich osób w organizacji, aby zapewnić spójność i skuteczność działań.
- Wymóg potwierdzenia zapoznania się wszystkich Pracowników z Polityką Ochrony Dzieci.
Bezpieczna rekrutacja – weryfikacja zatrudnianych Pracowników
- Zminimalizowanie ryzyka zatrudnienia do pracy z Dziećmi osób nieodpowiednich poprzez dokładne sprawdzenie ich kwalifikacji.
- Weryfikacja Kandydatów w Krajowym Rejestrze Karnym (KRK) oraz Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (RSPTS).
- Przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych z naciskiem na doświadczenie Kandydata w pracy z Dziećmi oraz jego motywację do podjęcia takiej pracy.
- Zatrudnianie wyłącznie wykwalifikowanych i odpowiedzialnych osób spełniających standardy ochrony Dzieci.
Monitorowanie skuteczności Polityki Ochrony Dzieci
- Regularne audyty oceniające skuteczność realizacji Polityki w praktyce, identyfikowanie ewentualnych braków i wdrażanie koniecznych zmian.
- Zbieranie opinii od Dzieci, Opiekunów i Pracowników na temat funkcjonowania Polityki Ochrony Dzieci w celu jej stałego doskonalenia.
- Analiza zgłoszonych incydentów i reakcji na nie, aby identyfikować potencjalne obszary do poprawy.
- Aktualizowanie Polityki Ochrony Dzieci zgodnie z nowymi przepisami prawnymi, najlepszymi praktykami oraz wynikami audytów i otrzymanym feedbackiem.
Procedury reagowania na zagrożenie
- Każdy Pracownik MindSkills Academy ma obowiązek reagowania na sygnały świadczące o możliwej krzywdzie Dziecka.
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka, zgłoszenie kierowane jest do osoby odpowiedzialnej za ochronę Dzieci w szkole.
- W razie potrzeby, informacja może zostać przekazana odpowiednim instytucjom, takim jak policja czy ośrodki pomocy społecznej.
5. Bezpieczeństwo Dzieci w MindSkills Academy
Zajęcia językowe
Podczas zajęć grupowych lektorzy MindSkills Academy są odpowiedzialni za stworzenie bezpiecznej i przyjaznej atmosfery dla Dzieci. Kadra powinna być przeszkolona w zakresie rozpoznawania i reagowania na sygnały wskazujące na potencjalne zagrożenia.
Aspekty zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć grupowych:
- Lektor powinien monitorować zachowania Dzieci, aby natychmiast wychwycić ewentualne oznaki konfliktów czy nadużyć.
- Budowanie relacji opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu, aby Dzieci czuły się swobodnie zgłaszając swoje problemy i obawy.
- W sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa Dziecka lub grupy, pracownik powinien podjąć odpowiednie działania: uspokoić sytuację, zapewnić opiekę oraz poinformować odpowiednie osoby.
- W przypadku konfliktu między Dziećmi, pracownik powinien zachować spokój, wysłuchać obu stron i pomóc im znaleźć rozwiązanie. Opiekunowie Dzieci zostaną poinformowani o podjętych działaniach, a w razie potrzeby MindSkills Academy skonsultuje się ze specjalistą.
Ochrona informacji i wizerunku Dzieci
- Utrwalanie i publikowanie wizerunku Dzieci odbywa się wyłącznie za zgodą Opiekunów i Dzieci lub na innej podstawie prawnej.
- Zdjęcia i nagrania nie są podpisywane danymi Dziecka ani nie przedstawiają go w negatywnym świetle.
- Materiały zawierające wizerunek Dzieci przechowywane są w sposób bezpieczny i zgodny z prawem.
- W razie wycofania zgody przez Opiekunów, zdjęcia i nagrania są trwale usuwane.
- Informacje na temat Dziecka mogą być ujawniane wyłącznie uprawnionym instytucjom i osobom oraz traktowane jako poufne.
6. Korzystanie z urządzeń elektronicznych i bezpieczeństwo w sieci
Nie udostępniamy Dzieciom haseł do Wi-Fi, aby chronić ich przed potencjalnymi zagrożeniami online. Pracownicy dbają o przestrzeganie tych zasad, zapewniając bezpieczne środowisko do nauki.
7. Formy nadużyć
Przemoc Fizyczna
- Bicie, kopanie, szarpanie, opluwanie.
- Używanie przedmiotów do zadawania bólu (np. pasy, kije).
- Zadawanie oparzeń lub odmrożeń.
- Duszenie czy inne formy ograniczania oddychania.
Przemoc Emocjonalna
- Zniewagi, wyzwiska.
- Groźby i zastraszanie.
- Izolowanie Dziecka od rówieśników i codziennych doświadczeń.
- Bagatelizowanie lub ignorowanie emocjonalnych potrzeb Dziecka.
- Poniżanie, krytykowanie, upokarzanie lub ośmieszanie Dziecka.
Przemoc Seksualna
- Dotykanie lub inne formy kontaktu fizycznego o charakterze seksualnym.
- Zmuszanie Dziecka do uczestniczenia w aktywnościach seksualnych.
- Wykorzystywanie Dziecka do produkcji materiałów pornograficznych.
- Ekshibicjonizm.
- Przymuszanie Dziecka do oglądania aktów seksualnych.
- Podglądanie.
- Nakłanianie Dzieci do nieodpowiedniego zachowania pod względem seksualnym.
Zaniedbanie
- Brak prawidłowego odżywiania.
- Brak opieki medycznej.
- Brak odpowiedniej odzieży.
- Brak środków higienicznych.
- Brak bezpiecznych warunków mieszkaniowych.
- Brak edukacji i wsparcia emocjonalnego.
8. Procedura interwencji w przypadku nadużycia
- Jeśli pracownik zauważy oznaki krzywdzenia dziecka lub otrzyma taką informację od dziecka lub jego opiekuna, ma obowiązek sporządzenia pisemnej notatki i przekazania jej Dyrektorowi.
- Dyrektor podejmuje działania interwencyjne, a w razie potrzeby wyznacza odpowiedzialnego pracownika do kontynuacji procesu. Dane kontaktowe wyznaczonego pracownika (imię, nazwisko, e-mail, telefon) zostaną udostępnione pozostałym pracownikom, dzieciom i ich opiekunom.
- W przypadku zgłoszenia nadużycia przez pracownika prowadzącego interwencję, Dyrektor przejmuje odpowiedzialność za dalsze postępowanie.
- Jeżeli krzywdzenie zgłoszono ze strony Dyrektora, a nie został wyznaczony pracownik do interwencji, interwencję przejmuje pracownik, który zauważył lub otrzymał takie zgłoszenie.
- W sytuacjach szczególnych, Dyrektor lub wyznaczony pracownik może przekazać informacje o podejrzeniu krzywdzenia do szkoły dziecka, uzgadniając dalszy plan działań i ewentualne zaangażowanie odpowiednich instytucji. Jeśli wynika to z obowiązujących przepisów, szkoła powiadamia odpowiednie służby. Każde przekazanie danych odbywa się zgodnie z obowiązkiem ochrony danych osobowych.
- Dyrektor zobowiązany jest poinformować opiekuna dziecka o konieczności zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiednich służb (np. policji, prokuratury).
- Kolejne działania zależą od odpowiednich instytucji wskazanych przez służby.
- Po każdej interwencji zostaje sporządzona pisemna notatka, która jest gromadzona i przechowywana przez Dyrektora.
- W przypadku podejrzenia zagrożenia życia lub zdrowia dziecka, należy niezwłocznie powiadomić odpowiednie służby (policję, pogotowie) pod numerami 112 lub 999. Osoba zauważająca niepokojącą sytuację zgłasza ją telefonicznie i sporządza pisemną notatkę.
Krzywdzenie przez osobę dorosłą
- W przypadku otrzymania informacji o krzywdzeniu dziecka przez dorosłego, Dyrektor przeprowadza rozmowę z dzieckiem i zbiera informacje od świadków. Sporządza notatkę dokumentującą okoliczności.
- Dyrektor organizuje spotkanie z opiekunami, na którym przedstawia szczegóły zdarzenia oraz oferuje pomoc w kontakcie z odpowiednimi instytucjami ochrony dzieci.
- Jeśli istnieje podejrzenie przestępstwa, Dyrektor może skontaktować się z odpowiednimi służbami (policja, prokuratura) i przekazać zawiadomienie.
- W przypadku, gdy opiekunowie nie wykazują zainteresowania pomocą dziecku, Dyrektor podejmuje decyzję o powiadomieniu odpowiednich instytucji.
- Jeśli istnieją dowody na zaniedbanie dziecka przez opiekunów (np. zaniedbanie fizyczne, emocjonalne, brak odpowiedniej opieki), Dyrektor powiadamia odpowiednie służby.
- Jeśli zgłoszone krzywdzenie dotyczy pracownika, należy go odsunięcie od kontaktu z dziećmi do wyjaśnienia sytuacji.
- W przypadku, gdy pracownik dopuścił się naruszenia praw dziecka, Dyrektor dokładnie bada sytuację, wysłuchuje strony podejrzanej oraz świadków. W razie poważnego naruszenia, może podjąć decyzję o rozwiązaniu współpracy.
- Jeśli osoba odpowiedzialna za krzywdzenie dziecka nie jest zatrudniona przez szkołę, Dyrektor może zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren placówki.
- Wszyscy pracownicy, którzy otrzymali informacje o krzywdzeniu dziecka, zobowiązani są do zachowania tych informacji w tajemnicy, z wyjątkiem zgłoszeń do uprawnionych służb.
Krzywdzenie rówieśnicze
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia przez inne dziecko, przeprowadzamy rozmowy z wszystkimi zaangażowanymi osobami oraz zbieramy informacje od świadków. Sporządzamy notatki dla każdego dziecka biorącego udział w zdarzeniu.
- Współpracujemy z opiekunami dziecka, które krzywdziło, aby opracować plan naprawczy
- Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzonego opracowujemy plan zapewnienia bezpieczeństwa dziecku.
9. Kanały zgłaszania naruszeń
W Mindskills Academy Dzieci mają możliwość zgłoszenia wszelkich sytuacji, które wzbudzają ich niepokój, w sposób łatwy, dyskretny i bezpieczny. Wszystkie zgłoszenia traktowane są z najwyższą powagą, a Dyrektor podejmuje wszystkie dostępne kroki, by zapewnić bezpieczeństwo zgłaszającym i odpowiednio zareagować na każdą sytuację.
- Dyrektor lub Pracownik wyznaczony do interwencji:
Jednym z podstawowych sposobów zgłaszania sytuacji przemocy lub nadużyć jest kontakt z Dyrektorem. Może on wyznaczyć innego Pracownika do tego zadania. Dane kontaktowe osoby odpowiedzialnej są publiczne i dostępne zarówno dla Dzieci, jak i ich Opiekunów. - Telefoniczna linia pomocy i czat wsparcia:
W ramach procedury dostępne są informacje kontaktowe do instytucji, które oferują wsparcie, interwencję oraz pomoc w przypadkach związanych z krzywdzeniem Dzieci: - Policja: 112
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
- Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży:
Anonimowy Telefon Zaufania, dostępny całą dobę.
Numer: 116 111
Formularz mailowy: 116111.pl/napisz
Czat wsparcia: 116111.pl/czatuj - Ogólnopolski Telefon Zaufania dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
Telefon: 800 120 002
Linia czynna od poniedziałku do soboty: 8:00-20:00, w niedziele i święta: 8:00-16:00
Poradnia e-mailowa: niebieskalinia@niebieskalinia.info - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
Telefon: 800 121 212
Czynny od poniedziałku do piątku: 8:15-20:00
SOS czat Rzecznika Praw Dziecka: Dostępny pod adresem: czat.brpd.gov.pl (całodobowo, 7 dni w tygodniu) - Dyzurnet.pl
Linia telefoniczna: 801 615 005, specjalizująca się w zgłaszaniu niebezpiecznych treści w Internecie, w tym przemocy, nadużyć i cyberprzemocy. - Towarzystwo Przyjaciół Dzieci
Telefon Zaufania: 800 119 119 (anonimowa linia dla osób do 18. roku życia, dostępna codziennie od 14:00 do 22:00)
Czat: Dostępny pod adresem 800119119.pl/czat-zaufania (7 dni w tygodniu, godz. 14:00-22:00) - Dyrektor lub wyznaczony pracownik do prowadzenia interwencji: Pracownicy są dostępni i mają obowiązek pomóc w zgłoszeniu nadużycia. Dane kontaktowe są jawne i dostępne zarówno dla dzieci, jak i ich opiekunów.
- Telefoniczna linia pomocy i czat wsparcia: Udostępniamy dane kontaktowe do instytucji zajmujących się interwencją, takich jak Policja (112), Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (116 111), Niebieska Linia (800 120 002), Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka (800 121 212) oraz inne linie pomocowe i czaty wsparcia.
10. Podstawy prawne
- Konwencja o prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606)
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249)
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) - art. 23 i 24
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (art. 81)
- Ustawa z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1709)
Podstawy prawne
W związku z powyższym informujemy, że:
- Administratorem danych osobowych Dziecka, danych przedstawiciela ustawowego Dziecka lub innych osób fizycznych w zależności od okoliczności danego przypadku, w związku z wdrożeniem procedury interwencji w przypadku nadużyć wskazanych w ww. Polityce Ochrony Dzieci jest Szkoła MindSkills Academy (dalej „MindSkills Academy”), do której uczęszcza Dziecko.
- Dane ww. osób mogą być przekazywane przez MindSkills Academy do właściwych organów i instytucji, określonych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa (na wyraźne żądanie ww. organów lub w związku z wypełnieniem obowiązków prawnych ciążących na MindSkills Academy), jedynie w sytuacji istnienia ważnej podstawy prawnej oraz w związku z realizacją procedur związanych z podejmowaniem interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu Dziecka.
- Dane ww. osób mogą być przetwarzane na następujących podstawach prawnych:
a. Przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwanego RODO).
b. Zgody, przy czym wyłącznie, gdy zgoda taka została udzielona (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO) i w celu w niej wyrażonym. W tym zakresie podanie danych osobowych nie jest wymogiem umownym ani warunkiem zawarcia umowy zMindSkills Academy; zgody mają charakter dobrowolny. Dane osobowe w tym zakresie będą przechowywane przez okres wskazany w poszczególnych oświadczeniach, (o ile nie wskazano inaczej w klauzuli), jednakże w każdym razie nie dłużej niż do momentu ewentualnego odwołania zgody na przetwarzanie danych, z zastrzeżeniem dozwolonego prawem dalszego przetwarzania, w tym w zakresie rozstrzygania zasadności roszczeń związanych z przetwarzaniem przez MindSkills Academy danych osobowych (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).
c. Przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą lub innej osoby fizycznej (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. d) RODO). - Dane osobowe są przetwarzane przez czas trwania procedury interwencji oraz związanych z nią postępowań sądowych i administracyjnych, z zastrzeżeniem wskazanym w ust. 3 b) powyżej.
- Masz prawo:
a. O ile dane osobowe są przetwarzane na podstawie zgody - w dowolnym momencie wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem;
b. Żądania od MindSkills Academy dostępu do podanych danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora;
c. Wniesienia skargi do organu nadzorczego, do którego kompetencji należy kontrola nad zgodnością z prawem przetwarzania danych osobowych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. - Realizacja wskazanych powyżej praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail udostępniony przez MindSkills Academy lub w inny wybrany sposób.
- MindSkills Academy może ujawnić dane osobowe właściwym organom i instytucjom, w związku z wypełnianiem przez nie zadań ustawowych, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z MindSkills Academy.
- Zgodnie z zawartymi z takimi podmiotami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych MindSkills Academy wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.